What to do or not to do on Instagram. Det finns en hel del strategier jag skrivit om som du kan använda dig av för att det ska klaffa med Instagram. Och sedan har vi det du inte ska göra, som spamma genom att lägga upp flera bilder samtidigt, direkt marknadsföring och att vara en allmänt hjärtlös typ. På sociala medier är hjärtlös lika med hjärnlös. Ingen tycker om en zombie, eller internet-troll.
Så i detta kapitel tänker jag berätta om strategier som lyckats, misslyckats och varför det blev så. Dessutom lite andra saker som kan vara bra att känna till och tänka på. För Instagram ska vara lustfyllt, inte ett nödvändigt tvång. Är det tråkigt är något väldigt fel din strategi. Då är det dags att tänka om och såklart, försöka tänka rätt.
41. Socialt och digitalt rum
Det sociala rum som vi människor umgås i är nu många gånger också vårt digitala rum. Det vill säga att vi ger vår uppmärksamhet till sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram. Där i dessa digitala platser umgås vi med våra vänner. Vissa känner vi sedan länge medan andra har vi inte ens träffat i den fysiska världen. Det hänger ihop med att den digitala världen är global och inte segregerad till plats, tid eller händelser. På Instagram samlas vi som tycker om att berätta med bilder, oberoende av tidszon eller politisk uppfattning eller hårfärg.
Och det är detta som gör alla sociala plattformar så dynamiska och fascinerande eftersom de är gränslösa. Du befinner dig på planeten Instagram där alla är igers. Som en bieffekt blir igers nyfikna på andra från samma region och träffas i verkligheten (instameet) för att göra det de tycker allra bäst om: skapa bilder.
Så visa alltid respekt för dina följare, skriv svar när de kommenterar dina bilder, tyck om deras, visa att du bryr dig och du kommer gå långt. Både i den digitala och fysiska världen.
42. Annonser på Instagram
I november 2013 började Instagram lägga ut betalda annonser från utvalda företag för igers i USA. Därefter följde Storbritannien, Kanada och Australien under sensommaren 2014. Det är endast en handfull företag från varje land som Instagram bjuder in som kan köpa annonsplats. Det är dessutom företag som redan innan hade en klar strategi för sina poster på Instagram. Under hösten 2014 lanserades även panel för annonsörer där de kan se hur många som nås av annonsen, hur många som gillat och kommenterat. I grund och botten väldigt likt den information administratören för en Facebook-sida får.
I Sverige började annonser på Instagram 30 september 2015. Instagram har i företagens värld gått från “hypad app bland ungdomar” till “här finns vår marknad”. Tydligen behövs inte ens ett Instagramkonto för att annonsera utan det räcker med ett Facebook-konto. Hoppas, hoppas verkligen att ingen tror att annons kommer att fungera utan att ha en identitet på Instagram.
Annonser kan förekomma som bilder, videos i 30 sekunder eller som karusell-bilder. Finns regler som att bilden måste ha koppling till varumärket men det går inte att göra overlayloggor eller fungerande hashtags. Och att inte glömma bort sunt förnuft, så klart.
Så hur har det gott internationellt? Nja, är ett korrekt svar. Flera igers har reagerat väldigt starkt på att få poster från ett företag som de inte har gillat. Vilket i längden kan vara en fara för att folk flyr Instagram och hittar en annan bilddelningsapp. Det går väldigt snabbt för ett företag att få badwill och att ond stämning sprids bland deras följare. När McDonalds började annonsera fylldes deras post med kommentarer som: “Mcdonalds sucks, booooo”, “Haha this is so gross i got diabetesjust looking at this” och “Fake meat, fake food”. Facebook, som är Instagrams ägare försöker nu koppla ihop igers Facebook-preferenser med vilka annonser som ska dyka upp i flödet. Fungerar också halvbra/halvdåligt.
43. Humor är nyckeln till lycka
Humor är ett kraftfullt vapen och rätt använt kan du öka engagemanget för det du gör på Instagram (säkert för även annat du gör här i livet men nu handlar det om bilddelningsappen). Dessutom skapar humor i bilder ett behov att se mer från samma iger. Kanske upplevs svårt att hela tiden vara humorkreativ och överträffa sig själv? Ingen fara. Du kan alltid skämta om dig själv. Öppenhet uppskattas och att du bjuder på dig själv.
Ett sinne för det komiska är alltid bra. Det avväpnar oss och budskapet upplevs inte som drygt. Kom ihåg att humorn ska vara inkluderande och inte exkluderande. Ibland räcker det med en liten oväntad detalj, ett överraskande moment eller en udda bildvinkel för att få dina följare att le och klicka på bilden (ett klick på bild = like). Tänk också på att skrattet är det mäktigaste vapnet vi har.
44. Kill your darlings
Är ett uttryck för när man måste ta bort något som kanske upplevs som briljant av en själv men inte tillför berättelsen något. Alltså, du kan ha tagit en fantastisk bild men den fungerar inte med det du vill berätta på Instagram. Det är då du måste döda din bild. I alla fall för publicering på Instagram. Det kniviga är också att bilden är också starkt beroende på vilket sammanhang och tillfälle den levereras. Detta i sin tur betyder att en klockren bildstrategi som fungerade vid ett tillfälle faller helt platt vid ett annat. Tänk. Och tänk igen innan du publicerar en bild på Instagram.
Instagram är fyllt med säkert välmenande bilder som sedan på alla sätt inte fungerar om du inte är en superkändis eller det finns en superkändis med i bilden. Ju enklare och renare i kompositionen en bild är, desto lättare förstår andra igers vad du vill berätta och bli berörda.
Därför, var kritisk och fundera alltid en extra stund på vad det är du vill förmedla med dina bilder. Och som fotografen Claudia Mandlik sa: “A good photograph is a mix of exploration, life experience, your relationship to your subject, luck, play, and accidents”.
45. Nätverka med bilder
Som jag tidigare påpekat är poängen med social media att vara social. Genom att gilla andras bilder, får dina bilder gillande, genom att kommentera på andras bilder, får dina bilder kommentarer. Ganska enkelt eller hur? Vad du också kan göra är att lägga upp en länk till din webbsida under din personliga information för att fler ska hitta till det du gör utanför Instagram. Om du också bloggar rekommenderar jag starkt att lägga upp en bild därifrån på Instagram med länk i bildtiteln.
Då blir det väldigt lätt att klicka och läsa din bloggpost om du har en responsiv webbdesign (dvs webbdesign anpassad till att fungera på smartphones). Eftersom du fortfarande enbart kan lägga upp bilder på Instagram via din smartphone alternativt läsplatta kollar de flesta igers in sitt flöde via dessa apparater och inte via sin dator.
Nu kanske det inte ligger i ditt öde att bli den mest framgångsrika igern någonsin. Och ditt eller ditt varumärkes värde ligger inte i hur många följare du har eller hur många likes kontot får per bild. Kom ihåg det. Det viktiga är det du vill berätta med bilder och att du känner att du får till tonen i bilderna rätt. Inget annat (så gråt inga tårar över utspillda likes).
I nästa och sista kapitlet blir det lite som en bildmanual med hur du kopplar ihop konton och fixar snygga bilder snabbt genom enkel bildredigering. Sugen? Då kör vi vidare.
Leave a reply