“The best camera is the one that’s with you”, sa Chase Jarvis 2009 och publicerade en bok med samma titeln som handlade om hans iphonefotografering. Din smartphone följer dig under hela dagen från ögonblicket du väcks av den tills det är nattedags. Däremellan har du en liten, behändig och fantastisk kamera med dig som du kan kommunicera direkt till omvärlden med.
I detta kapitel av “Guide till Instagram” ska jag fokusera på hur du kan komponera bilder och skapar ett lyckligt äktenskap mellan foto och text. Allt för att du ska förmedla den bästa bildberättelsen för ditt varumärke eller dig själv. (Se även kapitel 1 där jag skriver om bra appar att fotografera och redigera med)
21. Var gärna personlig men bli inte privat
Allt du publicerar representerar även ditt nätverk/märke/företag/dig själv. Visst, bilden går att radera från ditt instagramflöde, kom bara ihåg att göra det på alla plattformar den blivit publicerad på och allra bäst: publicera inte privata och kanske pinsamma bilder alls.
Enkel tumregel är att blir du generad av bilden du lagt upp är den privat, en personlig bild har ett värde i sig som även andra kan se utan att någon får blossande kinder. Privata bilder är dessutom väldigt svåra att förstå för någon utanför din väldigt nära personliga krets. Värt också att tänka på är att 65% av bilderna på Instagram får endast mellan 0 – 10 likes.
Kanske är anledningen att många bilder är för privata och därmed ointressanta? Med bilderna du lägger upp på Instagram gäller det att skapa ett värde, både för det du representerar men även för de som följer dig. Och förstå vad det är som ger bilderna relevans. I följande punkter här nedanför ska jag dela med mig av tips på hur du får mer likes och uppmärksamhet för dina bilder på Instagram.
22. Fågel- och grodperspektiv
Tänk på att en smartphone är liten och behändig. Utnyttja det faktumet så mycket som möjligt och du kan skapa visuellt kraftfulla bilder. Du kan sätt smartphonen på marken och få ett fantastiskt perspektiv eller högt upp eller varför inte vertikalt längs en flaggstång, ledstång eller något annat oförutsedd vinkel? Överraska dina följare med spännande bildkompositioner. Det gäller att sticka ut med sina bilder och på så sätt skapa ett värde som ger följare till ditt konto. Varje dag publiceras 80 miljoner bilder på Instagram. Därför lönar det sig att vara modig och kreativ i sitt bildberättande.
Arbeta också med att separera de viktiga elementen i din bild från omgivningen (tips: appen AfterFocus). Inga störande bakgrunder som stjäl uppmärksamhet från det du vill berätta. Det enkla är det vackra, framförallt på Instagram där bildrutan på smartphonen är ganska begränsad. För även om det är möjligt att se på instagrambilder via internet och datorn är det ännu främst via mobilen bilderna kommunicerar med instagramanvändarna.
23. Bilden
Bilden är en tolkning av verkligheten, fotografens personliga tolkning, bilden är konst. Finns många regler för komposition inom konsten, som gyllene snittet med tredjedelsreglen (regeln går ut på att om du delar in bilden i nio lika stora delar så ska viktiga linjer i bilden ligga längs någon med linjerna och viktiga blickfång ligga i någon av beskärningspunkterna enligt Göran Segeholm i “Konsten att ta vinnande bilder”). Och tänk på det som Ansel Adams sa: “A great photograph is one that fully expresses what one feels, in the deepest sense, about what is being photographed.”
När det handlar om mobilfotografering gäller less is more. Försök renodla bilden och budskapet. Bilder med mycket och lugn bakgrund genererar 29% mer likes på Instagram än bilder utan eller med lite bakgrund.
24. Fånga känslan
Tänk på känslan i det du vill förmedla. Allmänna fotografiska regler gäller även på Instagram, dramatik – starka kontraster i bilden, glädje – runda former och mycket luft i bilden, “nu-samlar-vi-pengar-till-svältande-barn” – avskalad, monokrom och lugn bild. Specifikt kanske för Instagram är att ju färre färgtoner du har i en bild desto bättre fungerar den.
Men allra bäst fungerar bilden om den dominerande färgen är blå vilket ger 24% mer likes än om färgen hade varit röd eller orange. Ha också med i dina tankar att du behöver ofta ta flera bilder innan du fångar motivet med den berättelse du vill förmedla. Att fotografera är hårt arbete, även om det sker med en liten mobilkamera. Att fånga bilden och förstå hur bilden kommunicerar är som ett språk du måste öva på ofta för att begripa dig på och inte glömma bort det.
25. En bild om dagen
Bra sätt att komma igång och skapa kontinuitet på kontot när du börjar är att lägga upp ett foto per dag. En utmaning för dig själv. Svårt? Börja gärna med något tema som färg (blå), eller vatten (speglingar) eller hitta bokstäver i stadslandskapet (vet du om att trafikljus för cyklister ser ut som ett F?). Bra konkret tips är att en bild med mycket textur och skärpa i sig får 79% fler likes på Instagram än en bild som är slät och mjuk.
Var tydlig i det du vill berätta med bilden. Och fundera också på vad du vill uppnå med den, vilket eller vilka mål du vill nå med din historia. Ingen inspiration? Var modig och fotografera på ställen som du aldrig eller väldigt sällan besökt. Upptäck världen tillsammans med din smartphonekamera.
Leave a reply