Ta inte bara en bild utan berätta en historia. Våra hjärnor behandlar visuell information instinktivt och därför väldigt mycket snabbare än textinformation. Bilden är omedelbar på ett helt annat sätt än skriftlig kommunikation. På en tusendels sekund kan rädsla, sorg, glädje och nyfikenhet väckas. Den intuitiva bilden fungerar att kommunicera med på ett direkt sätt med bredare möjligheter för mottagaren att ta till sig budskapet. Och glöm inte klassikern “en bild säger mer än tusen tecken, minst”.
Här i kapitel 3 tänkte jag berätta om hur du ska umgås med dina följare på Instagram och generera engagemang som går utöver uppdateringar för tillfälliga erbjudanden och kampanjer. Och hur du skapar event.
Ställ frågor om din bild eller 60-sekundersfilm som du lagt upp på Instagram till dina följare. Om de tycker om ett citat, om de känner igen sig i en situation, om deras favoritstund på dagen? Viktigt att frågan är allmän och att alla eller åtminstone många kan relatera till den. Låt Instagram och bilden fungera som en brygga mellan dig och dina följare där du skapar engagemang, inte information om din verksamhet och inser skillnaden. Relationer bygger på ömsesidigt utbyte av varandra, gäller både i den digitala och fysiska verkligheten
Internationella undersökningar har visat att bildtexter där ordet “like” finns med får fler likes och där ordet “comment” finns med får fler kommentarer. När det gäller kommentarer ökade de med 2194% om det ordet fanns med i bildtexten
13. Skapa eventtävling
Vem älskar inte att vinna? Om du arbetar med ett varumärke så skapa en tävling med specialdedikerad hashtag som hör samman med det du gör/undrar över, bestäm villkor (exempel, de som deltar måste följa ert/ditt kontot), mål och under vilken tid det ska pågå. Se till att tävlingen uppmärksammas genom att skriva om den på dina andra sociala nätverk, ingen ska undgå att det pågår. Gör kollage med de 9 bästa bilderna på Instagram, tagga de som skapat bilderna och utse en vinnare. Kontots följare arbetar för dig och ditt varumärke.
Tävlingen för utställningen som @igersmalmoe hade på Dunkers kulturhus våren 2013 med high-lights under tiden som tävlingen pågick är ett bra exempel. Nedan ser du en av highlightbilderna som är gjord i appen Diptic och hur tävlingsreglerna var utformade. Bilderna publicerades också på Facebook och twitter.
14. Behind the scene
Visa bilder på förberedelser inför ett event, låt dina följare få vara med och bestämma utformning och upplägg genom enkelt röstningsförfarande. Och fråga dem om råd hur eller vad du ska göra. Gör ett kollage med bildalternativ, be dem rösta på sin favorit genom hashtaggar, #this och #that, och du har skapat engagemang för kontot. Eller som Benjamin Franklin uttryckte det: “He that has once done you a kindness will be more ready to do you another than he whom you yourself have oblide.”
Behinde the scene är ett bra sätt att bjuda på sig själv och ha kul genom att visa upp vad som krävs för att få ihop ett event. Försök skildra hela processen från pyttebörjan till final. Konceptet med behind the scene fungerar utmärkt med 60-sekundersfilmer, särskilt som time-lapse vilket är lite knepigare att göra men belöningen i form av likes blir mycket stor. Om du vill skapa en time-lapsefilm rekommenderar jag starkt Instagrams app Hyperlapse. (bild av @lekristoff)
15. Vardagens poesi
Allt vi gör har ett budskap. Även om vi redigerar våra minnen själva för att passa vår verklighet, vill vi ändå skapa något som visar våra ögonblick nu – för framtiden. Av kärlek för det vi gör och tycker om. Därför, visa vilka du interagerar med och träffar en helt vanlig dag. Vad gör ni? Vilka detaljer återkommer i vardagen? Vilken känsla vill du förmedla? Hur var upplevelsen? Berätta det med bilder på Instagram. Och använd relevanta hashtags. Det är dessutom ett bra sätt att bygga upp lojalitet med dina instagramföljare därför att du bjuder på dig själv och ditt varumärke vilket självklart uppskattas i sociala sammanhang. Eftersom att dela med sig är essensen av att vara en social varelse.
Låt dina följare få lära känna dig via dina bilder och 60-sekundersfilmer. För att få nya följare och samtidigt behålla de du har ska du posta på Instagram en eller två gånger per dag. Bjud in dem till din vardag. Dela med dig. Och följ nyfiket deras.
Leave a reply