Elakkanin
  • Corona session (a pandemic photo project)
  • Nordic Stories
  • People (dead or alive)
  • People (publicity photos)
  • Music (live acts)
  • Travel
  • Price info for Portrait Session
  • Buy Fine Art Prints
  • About Elakkanin
    • About
    • Connect (ask me anything)
• bodil@elakkanin.se | +46704403001 | @elakkanin | © Elakkanin Photography 2025 – Memories frozen in time

Elakkanin
Elakkanin

Ta inte bara en bild utan berätta en historia. Våra hjärnor behandlar visuell information instinktivt och därför väldigt mycket snabbare än textinformation. Bilden är omedelbar på ett helt annat sätt än skriftlig kommunikation. På en tusendels sekund kan rädsla, sorg, glädje och nyfikenhet väckas. Den intuitiva bilden fungerar att kommunicera med på ett direkt sätt med bredare möjligheter för mottagaren att ta till sig budskapet. Och glöm inte klassikern “en bild säger mer än tusen tecken, minst”.

Här i kapitel 3 tänkte jag berätta om hur du ska umgås med dina följare på Instagram och generera engagemang som går utöver uppdateringar för tillfälliga erbjudanden och kampanjer. Och hur du skapar event.

 12. Fråga, lyssna, svara
Ställ frågor om din bild eller 60-sekundersfilm som du lagt upp på Instagram till dina följare. Om de tycker om ett citat, om de känner igen sig i en situation, om deras favoritstund på dagen? Viktigt att frågan är allmän och att alla eller åtminstone många kan relatera till den. Låt Instagram och bilden fungera som en brygga mellan dig och dina följare där du skapar engagemang, inte information om din verksamhet och inser skillnaden. Relationer bygger på ömsesidigt utbyte av varandra, gäller både i den digitala och fysiska verkligheten

Internationella undersökningar har visat att bildtexter där ordet “like” finns med får fler likes och där ordet “comment” finns med får fler kommentarer. När det gäller kommentarer ökade de med 2194% om det ordet fanns med i bildtexten

 Informationen i bilden ska vara sublim för att vara intressant. Undvik att upprepa samma budskap i din bildberättelse eftersom det upplevs som tjatigt och blir då orelevant för dina följare utan påminn istället om känslan och upplevelsen du vill förmedla. Var kreativ och inspirera med dina bilder. Kommentarer är bästa kanalen att kommunicera direkt med dina följare, lyssna på dem och våga vara personlig när du svarar. Bästa dagen i veckan att interagera på är söndagar men vitalt att komma ihåg: igers är aktiva alla dagar dygnet runt, året om. Tänk på det. (bilden nedanför är från fantastiska @dannijo).
dannijo

13. Skapa eventtävling
Vem älskar inte att vinna? Om du arbetar med ett varumärke så skapa en tävling med specialdedikerad hashtag som hör samman med det du gör/undrar över, bestäm villkor (exempel, de som deltar måste följa ert/ditt kontot), mål och under vilken tid det ska pågå. Se till att tävlingen uppmärksammas genom att skriva om den på dina andra sociala nätverk, ingen ska undgå att det pågår. Gör kollage med de 9 bästa bilderna på Instagram, tagga de som skapat bilderna och utse en vinnare. Kontots följare arbetar för dig och ditt varumärke.

Tävlingen för utställningen som @igersmalmoe hade på Dunkers kulturhus våren 2013 med high-lights under tiden som tävlingen pågick är ett bra exempel. Nedan ser du en av highlightbilderna som är gjord i appen Diptic och hur tävlingsreglerna var utformade. Bilderna publicerades också på Facebook och twitter.

highlights
Here are a few highlights from the Everyday life . So many great entries, so difficult to choose. @trulsbaerg – top left @anneliny – top center @sannalinn – top right @cirkeline – middle left @bildministeriet – middle center @starobaronen – middle right @ulrikagrr – bottom left @gewz – bottom center @swedishmarcus – bottom right The Dunkers Contemporary Mobile Photography challenge started at 00:00 CET February 11 and ends February 16 at 24.00 CET. 
So there’s still time to be a part of the challenge. But remember: If you want to participate, don’t be PRIVATE. Change your settings and repost pics you posted when private. The rules are simple: 1. Submissions must be NEW or REPOSTED photos, posted within the challenge week February 11-16 2013. Please don’t just tag your old photos, as we won’t be considering them. Photos posted before or after the challenge will be ignored. 2. You must follow @igersmalmoe during the challenge. 3. It’s a Mobile Photography competition so obviously you must use a mobile device and NOT a DSLR. 4. Be creative, shoot and edit your photos to fit in any of our three categories: – Everyday life – Streetphotography – black and white – Art by edit One photo can be posted to more than one category at the same time. 
Use our three challenge tags: #dunkersCMP_everyDayLife #dunkersCMP_streetphotoBW #dunkersCMP_artByEdit There will be one challenge winner in each category, but there will be several runner ups who will also be featured in the exhibition “Instagramers CMP”, March 7-31. Posted by @elakkanin

 

14. Behind the scene
Visa bilder på förberedelser inför ett event, låt dina följare få vara med och bestämma utformning och upplägg genom enkelt röstningsförfarande. Och fråga dem om råd hur eller vad du ska göra. Gör ett kollage med bildalternativ, be dem rösta på sin favorit genom hashtaggar, #this och #that, och du har skapat engagemang för kontot. Eller som Benjamin Franklin uttryckte det: “He that has once done you a kindness will be more ready to do you another than he whom you yourself have oblide.”

Behinde the scene är ett bra sätt att bjuda på sig själv och ha kul genom att visa upp vad som krävs för att få ihop ett event. Försök skildra hela processen från pyttebörjan till final. Konceptet med behind the scene fungerar utmärkt med 60-sekundersfilmer, särskilt som time-lapse vilket är lite knepigare att göra men belöningen i form av likes blir mycket stor.  Om du vill skapa en time-lapsefilm rekommenderar jag starkt Instagrams app Hyperlapse. (bild av @lekristoff)

behindthescene

15. Vardagens poesi
Allt vi gör har ett budskap. Även om vi redigerar våra minnen själva för att passa vår verklighet, vill vi ändå skapa något som visar våra ögonblick nu – för framtiden. Av kärlek för det vi gör och tycker om. Därför, visa vilka du interagerar med och träffar en helt vanlig dag. Vad gör ni? Vilka detaljer återkommer i vardagen? Vilken känsla vill du förmedla? Hur var upplevelsen? Berätta det med bilder på Instagram. Och använd relevanta hashtags. Det är dessutom ett bra sätt att bygga upp lojalitet med dina instagramföljare därför att du bjuder på dig själv och ditt varumärke vilket självklart uppskattas i sociala sammanhang. Eftersom att dela med sig är essensen av att vara en social varelse.

Låt dina följare få lära känna dig via dina bilder och 60-sekundersfilmer. För att få nya följare och samtidigt behålla de du har ska du posta på Instagram en eller två gånger per dag. Bjud in dem till din vardag. Dela med dig. Och följ nyfiket deras.

everydaylife

Leave a reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  • Stalk Me On






• bodil@elakkanin.se | +46704403001 | @elakkanin | © Elakkanin Photography 2025 – Memories frozen in time