Att arbeta med sitt konto på Instagram ska vara roligt, intressant och givande. Varje dag. Varje gång du laddar upp en bild. Visst, det kräver engagemang men belöningen är nästan omedelbar. Hur då? Jo tänk på The Bunny Proverb: like and you will be liked. Läs mer om det här och lär.
6. “Ge till folket, vad folket vill ha”
Eller förväntar sig. En flik i Instagram heter Search & Explore. Förut var det de mest populära bilderna men nu är det de bilder som är mest värda för dig att upptäcka, enligt Instagram. Under fliken hittar du ett urval som är baserat på vilka du följer och vilka bilder du har gillat. Gör så här: gilla lite bilder och kolla igen i Search & Explore och voilà nu är det helt nya och lite annorlunda bilder. Väldigt dynamisk och snart kommer även Featured video channels (för närvarande finns FVC endast i USA)
Kan du utnyttja den bildestetiken för dina egna syften? Bra. Var alltid tydlig med vad du vill att bilden ska berätta. Din bildberättelse ska kännas relevant för dina följare. Först när du förstår vad dina följare uppskattar kommer fler att vilja följa kontot. Vilken publik har ditt varumärke? Och vad är det som tilltalar dem? Se till att få koll på det.
Instagram lade till hashtagfunktionen i januari 2011 för att hjälpa användare att upptäcka både andra fotografier och varandra. Det påminner om, men är inte samma, som hashtags på Twitter, Tumblr eller Facebook. Gemensamt för alla dessa plattformar är geografiska hashtags, eventhashtags, moodhashtags och hemmagjordahashtags men på Instagram finns också särskilda communityhashtags, som till exempel #igersmalmoe. Den hashtaggen visar att du antingen tagit bilden i Skåne och/eller är från Skåne och om du söker på den hashtaggen får du upp bilder från företrädesvis Malmö men även andra delar av Skåne och vid enstaka tillfällen: världen.
Redan från början uppmuntrade Instagram användarna att skapa relevanta hashtags och inte generiska som exempelvis #photo. I vilka sammanhang passar ditt varumärke eller din bildberättelse? Kolla vilka hashtags andra använder vars bilder du tycker om och sök dessutom hashtags på Search & Explorefliken (särskilt om du vill skapa en egen, kan motverka din idé/kampanj om någon annan redan använder den). Skriv gärna hashtags i kommentaren efter det att bilden har lagts upp på Instagram, eftersom många hashtags i titeln kan kännas som spam. Hashtags ska också vara relevanta för att driva andra igers till dina bilder. En av de mest använda hashtaggar på Instagram är #love.
Gilla vad andra gör på Instagram. Se vad som publiceras under hashtags du vill använda eller använder. Är det någon särskild stil som tilltalar dig? Genom att flitigt kommentera får även andra upp ögonen för ditt instagramkonto. Dessutom, gå in på andras flöde som skapar intressanta bilder för dig och gilla det de gör, du kommer att bli belönad, uppskattad och omtyckt.
Klädföretaget Gap hade följande fina text, som du kan inspireras av, på sitt instagramkonto: “Tag photos with #gap so we can show our appreciation with likes and comments.” Nedan bild från GAPs instagramkonto.
Bild på någon annan som också har instagramkonto? Ta reda på deras instagramnamn och tagga dem i bildens eller filmens kommentatorsfält. Hör efter, om du inte vet, ifall de använder en särskild hashtag och glöm inte att skapa hashtag för event och möten med andra.
Hashtags som du en gång använt sparas i kontoinställningarna så länge som du inte loggar ut från kontot eller casheminnet töms. Finns dessutom möjlighet att tagga användare direkt i bilden. Nedan @littleelakkanin som har hashtag #littleelakkanin
Glöm inte att du kan dela instagrambilden eller filmen från appen till de andra plattformarna som Twitter, Facebook, bloggen och andra ställen inom den digitala världen där varumärkets namn redan finns etablerat. Om du vill. Existerar även bra Facebook-appar där instagrambilder kan sparas automatiskt ifall varumärket har en FB-sida (vilket jag hoppas, de varumärken som genomsnitt finns på 5 olika sociala media kanaler är de som får bäst resultat på sin digitala satsning).
Viktigt att du kollar upp så du gjort rätt inställningar för delning till dina andra sociala kanaler i instagramappen (exakt hur du ska göra kan du läsa här). Annars kan bilderna hamna på fel konto, till exempel ditt privata.
Ha på notifications/notiser i din smartphone för då får du upp ett meddelande om att någon har gillat din bild. Eller skrivit en kommentar till bilden. Mest likes och feedback får bilden eller filmsnutten de närmaste timmarna efter publicering. Svara så fort det går, skriv @namn så igern ser att du svarar, vett och etikett och vänlighet har varit en del av Instagram sedan starten.
Leave a reply